31 January 2009

my old days.


Pure Mathematics 1

Soalannya boleh kate complicated. Aku overall boleh jawab. P1 mmg aku mahir sikit. In fact, aku mmg minat bile soalan die mencabar mcm tu. Ok. For me, it was challenging, not difficult. For me, everything in P1 aku boleh buat, I won’t succumb to the questions. Sbnrnye, P1 is just like addmaths. I’m pretty sure everyone pun bersependapat dgn aku. Walaupun adela sikit new things, mcm binomial expansion. Ade 1 soalan dlm P1 haritu, topic geometry coordinate. Soalan die soh carik angle between tangent. Mula2 aku agak terkejut beruk jugak. Then only I realised yg soalan mcm ni penah aku revice once. Means, aku penah buat soalan yg ade soalan camtu. Walaupun aku tak hafal fomula die, tp aku pahamla yg soalan mcm tu menghendaki pemahaman terhadap konsep gradient dgn ape entah. So, terpaksela aku guna cara manual dgn menggunakan cara yg panjang utk jwpn yg sikit. carik gradient la, equation la, simultaneous eq la. Panjang jugak. 1 page lebih jalan kerja die. Alhamdulillah… jwpn same dgn beberapa org lain, betullah tu. Hehe… ada yg siap kata dah ready nak amik boring resit a.k.a boring kuning lepas je keluar Hall.

Keputusan : A

Accounting

Sampai agak lewat. 5 minit before. Tengok2 takde org pun lagi kat New Block waktu tu. Aku dok depan sekali during exam. Wah. Terasa everything besar sebab first time buat dlm classroom. Selama ni kat Hall. Jam kat depan, bunyi second hand tu bergerak pun aku boleh dgr. Tik.. tok.. tik ..tok.. Mcm2 cikgu lalu dpn aku, dr Mr B, Mr Boler, Miss Aida, Mr Ravi, hah sape lg.

Ramai kate susah! Ada si polan tu menangis lepas kertas dipungut dan kami dibenarkan beredar. Seorang top student, yg selalu skor dlm any Accounting exam, yg tak pernah B, dikatekan surrender. Ada pula yg lain, kate susah, tapi muke die rileks je. Ade yg lagi kesian, habis exam terus chow tak pandang belakang dah sbb die dok depan skali, tepi pintu. Die kate hancur lebur (dgn gaya bersungguh2) kat aku. Jangankan nak dapat balance, nombor cantik pun tak dapat (dapat decimal places). Fuh. Decimal places antara nombor yg menakutkan kalau dlm Accounting. At least aku dapat nombor cantik. Aku balik terus lepas exam. Mr B kate “U may go” je aku terus chow. Malas nak discuss.

Aku cuba utk tidak mengatakan susah terhadap paper ni. Actually paper 1 was quite challenging. aku ade tertipu sikit dekat soalan treatment of interest sbb die kate…apentah. Aku tak ingat exact ayat die. Dgn berbekalkan pensel Cambridge yg dihadiahkan oleh Pn Ain, aku jawablah soalannya 1 demi 1. Habis paper 1, dgn selang masa yg begitu singkat, aku hanya sempat melakukan 2 perkara : (1) pegi toilet. (2) ckp kat member uish..susah weh.. dah Kak Zura dan Mr B dtg bawak paper 2, panggil masuk.

Keputusan : A

Paper 2 begitu mengejutkan aku dan kebanyakan budak2 yg lain. Geram. Maybe sbb aku bajet yg senang that would come out. Unfortunately, yg sebaliknya terjadi. Ntahla, aku blur kot time tu. I said to everyone who asked, soalan tu sengaja bagi org jd gelabah. Soalan 1 die bg rekod for 3 years. Kalau 2 years boleh tahan lagi. Suruh cari profit a.k.a buat statement of affairs. Berkali2 aku telan air liur time tu sambil menyelak2 halaman berikutnya, mengharapkan soalan yg lebih simple. No other choices. Soalan 2 menghendaki calon menyediakan Trading, Profit and Loss Account tak silap aku. Bunyi macam senang. Tapi, dah scribble sana sini, baru aku dapat nombor cantik, bukan decimal places. Pastu soalan 3, aku dah salah unit of production. Haduihh… Aku pun tergelabah sekali. Langsung lupe sume. Arrgghhh… aku rase kalo aku x panik mungkin aku bleh buat dgn baik. Disbbkan kepanikan aku dan sume org, soalan tu mulela tak dapat dijawab dgn baik. Anyway, out of those 3 ques, aku ase Q2 yg ok sikit. Walaupun mule2 tu aku pun ase nak nangis sbb kira2 dapat decimal places. Aku even spent more than 30 minutes on this question. So Q3 tu aku agak2 je. Nak cepat. Handwriting jgn citer. Huh.. skip soalan aku takde yg skip, Cuma tak penuh je. mintak 6, aku bagi 3 je. Kalau dalam Accounting ni sumorg mengharapkan OF je. ape OF? Tanye budak2 yg amik Accounting (Prinsip Perakaunan tak termasuk!)

Keputusan : A

Statistics and probability 1

Orang lain kate : alhamdulillah, boleh buat, senang.

Aku : geram betul dgn 1,2 soalan tu. Aku ingat lagi, soalan yg susunan utk rumah tu. punyalah jenuh aku perah otak cmane nak solve. Dah habis, tanya kawan, senang je die buat dia kata. Tepuk dahi. Kenapela aku takleh tepikir tadi? Haduih… tp overall, aku kate ok la, I mean, except for that question.

Keputusan : B

Economics

Subjek yg sekian lama membuatkan hidup aku mess up. Sebab? Rujuk post kedua dlm blog ini. Sungguh gila sekali. Seminggu sebelum Econs, dah besepah bilik aku dgn notes Econs. Tido pun atas lantai beralaskan tikar mengkuang RM19.90, di celah2 notes. Habis ni mmg merdeka tahap pertamalah aku. Econs sungguh hidup aku masa tu.

Orang lain : biasa

Aku : yay! Tu je yg mampu aku expresskan right after habis paper Econs 2. Paper 1 was quite ok. Soalannye mcm senang, dan straight forward. Hehe… rasa begitu bahagia sekali menjawab paper 1 Econs, MCQ.

Keputusan : A

Walaupun soalan data response agak tough, tp dicompensatekan oleh essay yg aku dpt buat dgn ok. Initially, aku mcm blur bile bace soalan 1st, derived demand. Mcm baca soalan 1st Accounting haritu, berulang2 kali aku baca bagi paham, dan menyelak2 halaman berikutnya, mengharapkan soalan yg lebih mudah. Byk mase spent kat section A, data response, sbb nak memikirkan ape nak bantai nih. Ade lg 1 soalan tu, fuh. Mintak explain dgn diagram ttg elasticity of something (tyre in the question). Markah die ialah 5. Terkulat2la aku nak describe nak bg cukup markah (mmg tak cukup asenye). Aku assume markah die 3 for the diagram and 2 for description. Pastu soalan discuss 6 markah, aku tak cukup point. Sigh~. Masa tu 40 minutes already elapsed. Aku tinggal je dan proceed dgn essay.

Try tackle soalan 2, about money and its function (and characteristics). Baru tulis no soalan dan ayat pertama, aku bace balik soalan, dan teringat ttg function and characteristics, which are 2 different things. Bace2 balik choices yg ade, terus cancel, buat soalan 4. Soalan 3 pasal CBA. Walaupun dah keluar time trial haritu, dan aku penah buat correction, tp aku tak confident sgt nak jwb soalan nih. mcm ingat tak ingat je. Q4 tu mmg aku ok sikit bab tu. International trade dgn custom union, yg aku terharunya, custom union tu baru aku bincang dgn seorang hamba Allah pagi tu. aku bincang2 mcm borak2 je. sbb dah dekat sgt, mls nak dgr lagi. balik breakfast, aku bace jap pasal tu. entah terselak notes bab tu, aku pun bace la kejap. Unexpectedly, exactly point2 yg aku baca dan bincang tadi keluar! Walaupun ok, tapi point2 yg aku bubuh ade yg tak bape best. Point mencurah2 time tu. Walaupun seronok gile rasa nak menjerit dlm hall, tapi aku buat2 cool, dan terus menulis keana masa mencemburui.

Keputusan : A

Physics

Practical (P3)

Ok kot. Ceritanya mcm ni. Dlm paper tu ade 2 experiment. Exp 1 menghendaki candidates utk melukis graph, cari y-intersection, gradient dan yg sama waktu dgnnya. Exp 2 pasal uncertainties, errors and their source dsb. Nak dijadikan cerita, aku buat exp 1 dulu. Exp nye agak pelik dan memerlukan aku utk bace soalannya bbrp kali, nak make sure aku buat mende yg betul. Diberi 2 pendulum which have different length. Kat situ pun mungkin ada yg dah menggelabah. Disuruh rekod masa dua pendulum tu bergerak serentak, as the length of the string varies. Sungguh pelik. Kat situ dah makan masa yg lama. Pastu nak amik data die agak cumbersome. So, makan masa + cumbersome = tak siap. Aku lepak je. abis sejam, aku baru habis plot titik2 utk graph. Terus switch, proceed dgn 2nd exp. Exp aku buat dlm 35 minit camtu. Sbb berhati2. Takut terbuat mende yg salah. Habis tu terus aku selak balik 1st exp, habiskan buat graf, dan kira mende2 alah sume tu. overall : satisfactory. Hehe…

Keputusan : A

Structured questions

1st ques aku dah tergamam. Soalan pasal SI unit, base unit dsb.

Terlupe Ampere dgn Coulomb which one is SI unit. Prove homogeneity aku tak dapat. Tak sempat. Tak confident. Tinggal.

2nd ques pasal velocity and the gang (motion equations tu). soalan die mulalah, tgh jalan, nampak itulah, nampak inilah, brek lah. Ntah pape je. suke sgt mencuakkan org bagi gelabah tgh menjawab. Pelik. Skip dulu. 2nd attempt, dapat tapi tak confident.

Soalan2 lain : Electric. Aku suke gile bab ni. I once said to myself, whatever question from this topic, aku takkan mengalah. Biarla sekompleks manapun circuit dia. Hehe. Proving V aku dpt. Senang je. pakai Kirchoff’s Law. walhal, memule tu dah melencong2 manentah. Brownian motion. With the terms haphazard, random, jerky, aku goreng habis soalan tu. sekali die tanye pasal kinetic theory (or something like that), lagila aku goreng. Torque and couple. Baru pagi tadi ada org bincang bab tu. tapi aku pekakkan telinga je dgn assumption tak keluar punya soalan tu. Goreng. Calculation die aku boleh buat. Harap betul. Radioactivity : random and spontaneous. Baru aku bincang kat surau the night before. Overall, aku ckp agak susah, sbb byk explanation! Org lain dan aku kata soalannya agak pelik2. suruh lukis contoh eksperimen tentang tangki riak. Aku dah blur. But I had tried my best I think.

Keputusan : B

Multiple Choice Questions

Start je menjawab, nampak soalan unit yg dr tadi aku dok tanya2 org. aku jawab soalan2 tu dgn cepat. Mcm bersemangat pulak. Soalan demi soalan dijawab dgn agak confident. Mungkin last day barangkali, tak sabar mahu berdinner mlm harinya, atau pulang ke rumah esok harinya. Tambah smgt lg bile ade faktor luaran yg mempengaruhi. Hehe. Aku habis (ade skip2) dlm 45 minit. Pastu baru patah balik kat soalan2 diskip td. Sempat semak lg tu. Wah. Ade 2 soalan yg aku buat silly mistake. Cepat2 aku betulkan setelah fikiran aku tak kelam kabut mcm mula2 td lagi. And, it's over!

Keputusan : A


No comments: