04 June 2009

aduh

hari ni tamatnya paper ketiga saya dari kesemua 6 paper A Level.


paper ini membuatkan saya tertidur di bilik sebaik saja pulang ke kediaman kerana terlalu tension walaupun MCQ je.


persediaan saya : buat past papers sebanyak2nya. dari tahun 2003 sampailah 2008 dan setiap tahun tu ada 2 sesi, may/june dan oct/nov. maknanya, saya dah menghabiskan 12 paper kesemuanya.


alhamdulillah. soalannya agak ringan bagi saya. kalau ada salah tu, mungkin tersalah baca, atau buat dlm ngantuk2, overlook information, atau tersalah tekan kalkulator sekali sekala.


sebaliknya yg berlaku.


paper hari ni sgt lah membuatkan saya bermasam muka berkerut dahi sampai ke saat saya menulis ayat ini, bahkan mungkin berlarutan sehingga keesokan hari.



3 dari beberapa perkara yg saya tak gemar tentang paper yg kurang hasam ni :



1. soalan dan jawapan yg diberi bersangatanlah panjang berjela2 dgn segala mak nenek dirapukan sekali utk mencukupkan 3 baris ayat.

macam kau nak cakap pasal a company purchases a business, and find the goodwill that arises during the purchase.

kalau mcm dlm exam tadi : a business had been experiencing a falling profit for several years due to increasing interest rates. therefore, a company had agreed to purchase the business so that they can bla..bla..bla..bla..bla.. during the purchase, mamat ni entah apa masalah dia, ada overdraft bank la, hapa la, bla..bla..bla............

and then pilihan2 jawapan yg diberi pulak kesemuanya memerlukan penelitian setiap perkataan dgn sgt jitu dan tepat. yelah, real exam kan. itu 1 hal. hal lain, setiap soalan disertakan 4 pilihan jawapan. setiap pilihan tu pulak, jawapannya on average mampu memenuhkan 1 baris dari kiri ke kanan kertas A4.

seolah2 nak berjalan dari kediaman lelaki di KYUEM ni, ke surau. tapi utk ke surau, anda perlu melalui cafe, menaiki tangga, pergi lalu di taman Greenthumb, naik acad block, pergi IT Lab jumpa Mr Ravi kejap, singgah di toilet membetulkan tali pinggang dan rambut sedikit, berjumpa dgn cikgu anda yg anda baru ponteng kelasnya tadi di tgh jalan, kemudian singgah ke Admin berjumpa abg Midun tanya khabar bla bla bla bla bla bla bla baru sampai ke surau.


2. kalau sebelum ni katakan nak ada soalan pasal combination of investments that will maximise the revenue. ya, kali ini ada juga. saya sedikit seronok. tapi, kalau dulu, anda hanya perlu mengconsider katakan 1 atau 2 investment je. kali ni, anda perlu consider sampai 3 atau 4 investment. pulak tu, katakan dulu, diberi investment 1, investment 2, investment 3. kali ni, investment V, investment W, investment X dan sebagainya. sambil menjawab soalan saya membaca sedikit di mulut, sudah. beberapa kali tersasul tertukar V dgn W, V dgn X, bla bla bla...


ok. cukup. tak ramai yg ambik Accounting. saya tau. maka tak ramai nak minat kalau saya terus menerus membincangkan segala Accounting terms ini. tak payah cerita yg ketiga pulak.


kesimpulannya, paper hari ni amatlah kurang hasam <-- ini perkataan paling sopan saya boleh gunakan dlm blog peribadi ini.



.

No comments: