31 May 2009

cakap depan2 tu!


ini cerita seorang kawan saya di kolej yg aman damai ini.



beliau terkenal dgn telatah yg melucukan. gemar melawak. sering bergurau. kadang2 lawaknya sgt menghiburkan.


haha. saya tertawa sebentar mengenangkan beliau yg tak lama lagi akan berpisah. sob. sedih.


tibe2 sedih.



mari dgr sedikit cerita pengubat sedih anda yg masing2 akan meninggalkan kolej midst Malaysia verdant upland ini.


hari itu. seperti biasa, saya pergi ke kelas. Maths. ok. by sekarang, kelas Maths saya sudahpun sampai ke penghujungnya dgn rasminya, setelah menamatkan 2 paper A2 Maths, Mechanics dan Pure Maths, yg saya mempunyai interval selama 2 minggu antara 2 nya.

teori saya.


dekat2 nak exam.

dekat2 nak habis kelas.

dekat2 nak tinggalkan kolej.



pelajar2 makin menjauhi kelas.




Cikgu M mempunyai 3 kelas Maths senior, kelas saya, kelas kawan saya, dan kelas kawan2 saya yg lainnya.

jumlah pelajarnya mmg ramai. tapi kelas saya mmg ceria. bak kata org, havoc. cewah. cikgunya pula penyayang. saya suka kelas Maths saya. :)


dekat2 nak exam, pelajar2 sudah ramai yg kelas masing2 ditamatkan. tapi tidak utk Maths. maka dgn itu, Cikgu M pun mensarankanlah pada semua pelajar2nya dlm 3 kelas tersebut, utk hadir saja bila kelas beliau, which means, regardless kelas mana pun. campur2 saja semua. kelas saya saja berbelas2, emm. lebih 15 org rasanya. 2 kelas lagi tak kurang juga ramainya.


bayangkan. kelas saya saja yg lebih kurang 15 org itu pun sudah crowded. inikan pula dicampur dgn bukan 2, tapi 3 kelas sekaligus.


tapi Cikgu M membuat pengumuman tersebut bukan bersahaja. beliau kenal akan students beliau.



hari itu, sesampainya saya ke kelas, bilangan pelajar ketika itu kurang dari bilangan jari pada tangan kanan @ kiri @ kaki kanan @ kiri saya sahaja, 5 (lima).


teori saya terbukti.


ok. cukup. ini cerita sebenar yg ingin dibawakan. sumpah saya dah melalut ke cerita lain.


rakan saya itu saya initialkan beliau dgn A.



saya pun tak tahu apa masalah beliau.


tapi setiap kali ingin memanggil, menyebut nama Cikgu M, pasti nama Puan H yg terkeluar dari mulut beliau. Puan H juga adalah salah seorang cikgu yg pernah mengajar A, tapi dulu, sekarang tak lagi.



sumpah saya katakan,


muka Puan H dan Cikgu M is totally different. in fact, Cikgu M memakai spek mata, yg baru ditukar.

anda sendiri lihat, M dan H. nak sebut pun menggunakan bukaan mulut yg berbeza. bunyinya pun jauh berbeza. kalau dlm soalan MCQ, ada pilihan M dan H, saya pasti org takkan menggunakan bantuan contoh perkataan utk membezakan 2 abjad tersebut.

Cikgu M dan Puan J ya, ada sedikit similarity, seperti kawan saya pernah katakan, Puan J seakan2 Cikgu M yg dia pernah confuse ni Cikgu M ke Puan J ni? lagipun kedua2 mereka memakai spek mata. tapi, Puan J tak mengajar A. tapi, tak pernah pulak nama Puan J yg terkeluar jika A tersasul.

Cikgu M dan Puan H kedua2 mereka department yg berbeza. mmg tiada kaitan pun (bagi saya) antara keduanya. mcm seseorang boleh tak menyukai subjek yg diajar Puan H, tapi sgt menyukai subjek yg diajar Cikgu M. kan totally different tu kan? contohnya, kau tersasul memanggil cikgu di department Literature and English dgn cikgu di department Physics atau Chemistry.

Tempat Cikgu M dan Puan H pun bukan di bilik dalam pintu yg sama. bahkan, kalau dari desk Cikgu M, mahu berjumpa Puan H di tempat beliau di department beliau, perlu melalui 4 atau pintu atau lebih, setelah anda berjalan kira2 seminit atau lebih, dan melalui 3 tempat yg berbeza suhunya (setiap department dipasang air conditioner). itu pun jika anda mahu strightaway. kalau tak, lagi banyak pintu2 dan berminit2lah masa yg diambil antara 2 deparment tersebut. malah, anda mungkin perlu menggunakan tangga, turun dan naik semula.

House. Cikgu M dan Puan H bukanlah dlm 1 house yg sama. bahkan, none of them pun yg 1 house dgn A, utk A kelirukan. utk pengetahuan, student2 dan cikgu2 di sini dibahagikan mengikut 4 house yg berlainan.

ah. banyak lagi utk saya nukilkan <--betul ke penggunaan ini? ini pun sudah cukup buktinya utk saya simpulkan yg Cikgu M dan Puan H memang banyak beza antara keduanya.



sudah banyak kali. kalau nak kata masa awal2 dulu tersasul nama tak mengapa jugalah.


Cikgu M sudah naik muak bila A seakan meminta maaf dek memanggil beliau dgn nama org lain.


note : ada 2 beliau. pandai2lah bezakan ye.


kadang2, bukan. selalu juga. bahkan, dekat2 nak exam ni, bila mahu bertanyakan soalan yg tak difahami, pasti nama Puan H yg terkeluar dari mulut beliau.


cth 1 : Cikgu M sedang mengajar Maths di depan. A di belakang kurang mengerti. lalu diangkatnya tangan.


Err..Puan H, macam mana pulak kalau macam ni macam ni...[saya tak ingat dialognya secara exact]?

Cikgu M, lahh... sambut yg lain membetulkan nama yg dipanggilnya itu.


anda bayangkan kalau anda ialah Cikgu M. anda nak jawab ke soalan tu?


nasib baiklah Cikgu M seorang yg penyayang, dianggapnya itu sebagai 1 lawak sampingan, sebagai penceria kelas. Cikgu M buat2 marah dan buat2 merajuk. pengajarannya terhenti.


kerap kali.


kerap kali terjadi sebegitu.


bila mahu memanggil Cikgu M, nama Puan H yg terkeluar. anehnya, bila memanggil Puan H, tak pula nama Cikgu M yg terkeluar.


cth 2 : A dtg lambat ke kelas pagi. lambat 15-20 minit. dgn muka baru bangun tidur dan rambut yg separuh basah kerana baru mandi, A tersengih2 ketika membuka pintu utk masuk ke kelas, sambil Cikgu M memandang beliau, bukan. 1 kelas memandang beliau.


1 kelas memandang beliau yg tersengih2 di depan, di pintu kelas. saya ulang. semua.


Minta maaf Puan H, tadi saya .....


habis bising 1 kelas membetulkan panggilan itu lagi. masing2 tepuk dahi sambil marah ala2 bergurau (tahu bukan macam mana caranya?).


sekali lagi saya bertanya, kalau andalah Cikgu M, apa tindakan anda? nasib baiklah Cikgu M seorang yg penyayang. anaknya pun sudah 7 org. comel2 lote semuanya.


bayangkan. nak minta maaf dtg kelas lewat 15 - 20 minit, tapi menyebut nama org lain. aduih.


Puan H kelas dia bukan kat sini, kat LT2 (Lecture Theatre 2) tu! balas Cikgu M.


Cikgu M dlm post ini saya tukar panggilannya kepada 'Cikgu'. sebenarnya kami sekelas memanggil beliau dgn gelaran 'Puan' di depan, bukan 'Cikgu'. tapi saya tukar sebab nak memudahkan utk membezakan Cikgu M dan Puan H.


di saat2 akhir beberapa hari sebelum last class utk Maths. senior2 bakal berjuang menjawab soalan Pure Maths paper 3 yg sgt ditakuti ramai. masing2 trauma akan insiden tahun lepas, yg menyebabkan sebilangan besar pelajar menitiskan air mata teresak2 sebaik direleasekan dari Great Hall, tmpt mengambil exam.

sejak itu bila sebut P3, masing2 seakan kecut perut. anda tak bukan? saya tahu anda hebat.


ah. asyik taip Puan, Cikgu, Puan, Cikgu. lama kelamaan, perkataan itu seakan aneh di pandangan mata saya.


hari itu.


sebenarnya ini ialah sambungan dari part di ataaas sekali, di paragraph yg ada 'hari itu' di permulaannya itu.


dengan bilangan pelajar yg hanya lebih kurang bilangan jari tangan kanan saya saja itu, still, ada pelajar yg masih terdetik utk dtg ke kelas. seperti si A.


kali ni beliau dtg lambat lagi. namun Cikgu (Puan) M sudah bagaikan tak kisah. saya katakan, kan beliau penyayang. hehe.


setibanya A di pintu kelas, mcm biasa sambil tersengih, dia menuju ke meja tempat Puan M berada, meja cikgu yg biasa seperti dlm kelas biasa, di hadapan.


Puan M bagaikan sudah dapat menjangka.


Ha, itu nak panggil Puan H lagi la tu!
pantas Puan M memotong sebelum A sempat mengeluarkan perkataan dari mulutnya.


Eh, takdelah Puan. hehe. sori saya lambat..bla bla bla...


pelajar2 lain yg sudah berada di tempat duduk masing2 mula mengungkit2 cerita A yg selalu tersasul memanggil nama org lain utk org lain, backing Puan M. kelas mula riuh dgn kedatangan beliau, tambah lagi bila kisah2 kesasulan itu diungkit semula. apela A la, dah akhir semester, itu la, ini la, semua dihamburkan pada A. Puan M diam saja.


A tersengih2 lagi. duduk di sisi sebelah kanan meja Puan M. betul2 di kanan Puan M. right at her right. dekat.





Ala, sorila, Puan H, saya tersasul dulu tu....






awas KPM students, anda mungkin akan mengalami pengalaman yg sama kelak! hehe. saya harap tidak.



.

No comments: