23 October 2010

Russia?

Berapa haribulan hari ni? 22.


Anda tahu di Malaysia telah berlaku apa? Ok, BM saya agak berterabur dalam ayat ni.


Entri ni bersifat persendirian. Luahan. Dan seumpamanya. Jika rasa bosan, jangan tinggalkan page ni lagi, sebab mana tahu, kebosanan anda akan berkurang. Hehe.


1. Sudah mahu pulang ke UK.

Ya, rasa juga sedih tinggalkan keluarga. Tapi apa nak buat, sudah pilih utk belajar jauh. Sendirilah tanggung. Mungkin lebih tepat kalau saya katakan sedih, dan masa pertama kali, tahun lepas, lebih kepada excited je.

Sesampainya di lapangan terbang, 9.05am kapal terbang dijadualkan berlepas, saya dan abah sampai lebih kurang 7.45 mcm tu. Ternampak kawan satu universiti yg akan pulang juga pada tarikh yg sama, tapi lain flight. Tak lama lepas tu, nampak lagi 2,3 orang. Hish.

Lepas check-in, saya ternampak perkataan di electronic board di atas kepala saya, di kaunter check-in tersebut.

DELAYED.

Alahai.

Dapat vaucer makan percuma di 4 restoran di KLIA. Satu jelah tapi. Pergi makan kejap. delay 3 jam. Lebih kurang jam 11 baru saya boleh tunggu di boarding gate. Abah memilih utk pulang dulu, ada meeting katanya. Saya bersendirian di KLIA, bukak netbook kejap, chatting dgn kawan. Jam 11.20 baru saya sampai di boarding gate. Saya teruslah ke tempat kawalan pengawal. Katanya, flight belum sampai lagi.

Tunggulah di situ. Jam 12.05 mcm tu, baru sampai. nak servis semua, 12.35 pm baru boleh masuk. Saya sudah menarik nafas panjang. Lebih kurang 1 pm waktu Malaysia, baru flight mula bergerak. Badan sudah kepenatan.


2. On The Way.


Perjalanan 4 jam, saya mampu tidur sebahagian perjalanan je. Walaupun badan agak lesu. Perjalanan tersebut adalah dari KL menuju Sri Lanka, transit di sana. Sampai di Sri Lanka, 1.30 pm waktu tempatan. Saya terus mencari papan kenyataan elektronik utk merujuk jadual perjalanan saya seterusnya.

11.30 AM .... DEPARTED.

WHATTTTTTT....??

Saya tunggu lagi, mana tahu muncul lagi maklumat lain. Sambil-sambil tengok juga dokumen perjalanan, flight yg mana yg dimaksudkan. Setelah beberapa kali memeriksa, tak salah lagi. Itulah flight saya. Allah.

Saya terus ke kaunter yg berkenaan. Beberapa penumpang flight yg saya naik tadi turut beratur di kaunter yg sama. Masalah yg sama saya rasa. Sampai giliran saya di kaunter, tahu saya diberi apa?


Vaucer hotel beserta borang imigresen. Allah.


On The Way 2

Nak lepas pemeriksaan imigresen, pak cik tu sudahlah garang. Bukan macam di Malaysia, apatah lagi mcm di UK. Budaya org Sri Lanka. Saya cuba sedapkan hati.

Turun ke bawah, nak claim luggage, saya cuba buat-buat cool. Jangan menggelabah. Mulut tak henti-henti baca ayat kursi. Saya ke belt tempat bagasi-bagasi dibahagikan. Semasa menunggu, tiba-tiba seorang mamat datang, meminta telefon bimbit utk dipinjam utk membuat panggilan. Dalam hati saya kata,

Ah, taktik orang Malaysia.

Haha. Tapi saya berhati-hati juga. Sambil cuba utk tak menipu, saya katalah, phone saya tak boleh digunakan, sebab takde sim kad Sri Lanka. Syiling pun takde, dalam bagasi. Mamat tu blah. Selesai. Lega. Tiba-tiba ada seorang perempuan membawa troli mendekati saya. Saya cuba praktikkan budaya di UK, hormat-menghormati orang lain. Saya undur sikit, beri laluan. Tahu-tahu, lagi dia menghimpit saya. Ish, apa kena minah ni. Lepas tu dia blah mcm tu je. Lagi saya pelik.

Dekat 15 minit tunggu, sampai belt tu dah berenti pun, bagasi saya tak kelihatan lagi, saya mula mengambil langkah sendiri. Tengok di board tu, rupanya di belt lain. Cis. Tapi, di belt yg sepatutnya pun masih saya tak ketemu. Allah. Petugas di situ macam budak-budak nakal di Malaysia je, walaupun memakai uniform. Takut juga. Katanya, hanya itu saja bagasi yg ada dari Kuala Lumpur. Akhirnya, saya ke kaunter loss luggage. Baru jumpa lepas dicari lepas saya buat aduan tersebut.

Ternampak poster di belakang kaunter aduan tersebut, warm hospitality. I was like, "err...."


On The Way 3

Keluar ke tempat menunggu, saya ke kaunter teksi utk mengangkut saya ke hotel penginapan. Terjumpa pula pak cik Melayu di situ. Sempatlah berborak dengannya kenapa flight tadi delayed. Setelah beberapa minit menunggu, seorang pekerja di situ memanggil kami. Menuju ke van yg akan mengangkut kami ke hotel.

Dalam perjalanan ke hotel, saya dapat melihat suasana sekitar Sri Lanka. MasyaAllah. Banyak betul pengajaran boleh diambil dengan mengembara ni. Benarlah firmanNya. Saya tak mengantuk langsung pun. Pemandu van hanya diam. Saya buat apa? Baca ayat kursi tanpa henti. Pesan kakak saya. Takut juga sebenarnya. Keluar dari pagar airport, pengawal penuh di kiri kanan, macam tentera pulak. Lagilah cuak.

Dalam perjalanan lebih kurang 25 minit, boleh kata lebih 30 kali pemandu van membunyikan hon. Sudahlah memandu dengan laju. Nampak orang menghalang laluan sikit, hon. Saya nampak satu kenderaan yg dipanggil tut-tut. (Bila saya menonton kembali movie Slumdog Millionaire, saya ternampak kenderaan yg sama dalam movie tersebut). Kenderaan ini macam teksi di sana, mengangkut pelancong, penumpang, tapi berupa beca bermotor. Sudahlah bertayar 3 sahaja, tut-tut tut-tut ini dipandu dengan laju dan ikut suka hati. Mentang-mentang kecik, main buat je pusingan U sesuka hati. Teringat saya dalam cerita Mr Bean, kereta bertayar 3. Hehe.

Dialog, nama communication network dan internet provider di Sri Lanka. Jalan-jalannya agak berdebu, dan boleh kata agak rendah, taraf hidup di sini, walaupun di tengah bandar. Cuaca macam di Malaysia, panas tengahari biasa. Bangsa-bangsanya berkulit gelap. Pembangunannya agak tak teratur. Dan sebagainya.


On The Way 4

Sampai di hotel, Brown Beach kalau tak salah saya, saya hanya tunjukkan vaucer hotel tersebut. Dia pun faham. Nasib baik staf-staf hotel boleh berbahasa Inggeris. Saya disuruh makan segera, kerana waktu makan tengahari hampir tamat. Saya tanya, halal ke? 2 kali dia jawab, halal.

Hotel terletak di tepi pantai. Saya masuk bilik, 2 katil double tersedia utk saya. Saya ulang, 2 katil double. Fuh! Bilik berhawa dingin, pemandangan tepi pantai yg menarik. Saya tukar selipar, dan turun utk makan.

Makan tengahari sudah habis katanya. Dia akan cuba sediakan something utk saya walaubagaimanapun. Saya tunggu di tempat makan. Tengok jam di tangan, yg sudah saya putarkan ke waktu tempatan, teringat di Malaysia. Saya anggap ini sebagai satu pengembaraan. Dugaan. Sudahlah kakak pesan, nanti dah sampai UK, beritahu dia. Sudahlah tu, saya sudah katakan pada kawan utk jemput saya di airport, utk saya tumpang menginap, sesampainya nanti! Nak tak nak saya kena beritahu dia, kalau tak, nanti dia dtg sehari awal pulak utk jemput saya.

Waiter dtg membawa makanan. Sebelum itu saya 2,3 kali jugak tanya, halal ke tak. Dia jawab halal. InsyaAllah, yakin. Setelah dihidangkan, sekali lagi saya bertanya, halal ke. Jawapan yg sama diberikan. Tu dia makanan, nasik goreng dan 6 jenis lauk, termasuk ayam dan sayur-sayur masak dal dan sebagainya.

Selepas makan, saya berjalan-jalan kejap di tepi pantai. Jam menunjukkan lebih kurang 4 lebih petang ketika itu. Seorang lelaki tempatan yg sedang duduk-duduk bersama kawan-kawannya menyapa saya.

"Where are u from?" sambil mengangkat tangan ke arah saya.

Saya dengan senang hati menjawab soalannya. Mendengar Malaysia, pastilah dia tahu. RM juga tinggi berbanding Sri Lanka rupee. Heheh. Borak punya borak, bila mengetahui saya Islam, terus dia membalas

"Assalamualaikum"

Terharu kejap saya. Jumpa jugak muslim di bumi Allah yg satu ini. Saya bertanya lanjut mengenai makanan di hotel tersebut, kiblat, dan sebagainya. Borak punya borak, dia tunjukkan pada saya sesuatu, berupa barang-barang perhiasan. Oo, nak aku beli barang dia rupanya mamat ni!

Saya pula jenis cepat nak ramah dgn org, dan tak reti nak tolak pelawaan ke apa ke, akhirnya saya beli juga sebuah cangkerang yg diukir di atasnya. Saya beri dia RM8 dan £1 syiling rasanya. Lebih kurang RM13. Ok lah, lebih kurang cenderamata di Malaysia jugak. Ada juga batu yg diukir menjadi bentuk gajah, dan uniknya, terdapat anak gajah dalam perut gajah ukiran tadi. Kagum. Tapi saya tak boleh simpan patung-patung dalam bilik.

Sudahlah tu, masa saya nak bayar pada mamat tadi, dan nak blah, kawan-kawannya pula menunjukkan barang-barang mereka pada saya, utk saya beli! Arrghhhhhh..... Yang laki sorang lagi nak jual wallet kulit. Kulit ori lah, apa entah lagi dia nak promosi. Yg perempuan pula, nak jual kain. Suruh bagi pada teman wanita, ke emak ke. Gila apa. Saya bukan nak balik ke KL. Nak tinggalkan KL adalah.

Selesai solat jamak takhir Zohor-Asar, kemas barang sikit gitu gini, sudah senja. Awal jugak tu. Terus solat jamak taqdim Magrib-Isyak, dan tidur kejap. Sehingga waktu makan malam.


Sudah panjang. Saya sambung di entri kedua pula nanti. Boleh jadi sampai siri 5 saya rasa ni. Panjang sungguh ceritanya.


.

2 comments:

herman rawi said...

saya menyukai cerita pengembaraan ini

Anonymous said...

saya juga!