23 October 2010

berterus terang

Tinggal lebih kurang seminggu je sebelum saya kembali ke tanah penjajah, meneruskan studies, kembali menghadap cuaca sejuk, oh, sedikit berlainan insyaAllah. Memandangkan saya tak lagi duduk dengan flatmate orang-orang tempatan (British). Kawan saya kata dengan bahasa SMSnya yg agak annoying;


Wlopon ak merungut panas2 tpi ak x mau dowh p UK nak cuti lagi


Saya setuju dengannya. hakikatnya, bila terasa panas, merungut bagai dan kalau ada kawan di sebelah, mulalah buka cerita di UK macam mana. Begitu sebaliknya. Tapi musim panas di UK lebih kurang 3 bulan je setahun. Memang sangat susah mendapat panas sedemikian di sana.


Dulu, semasa saya berjalan-jalan di bandar Coventry seorang diri, saya di sapa oleh seorang muslim dari Arab Saudi (kalau tak silap) semasa hendak menunaikan solat Asar di surau berdekatan. Selepas berbual sikit gitu gini, dia bertanya "What do u like about UK?" or something like that la soalan dia. Masa tu usia saya di UK baru mencecah 2 bulan.


Saya mengambil masa hampir 15 saat utk soalan tersebut.


Ya, honestly, saya suka dengan beberapa perkara yg masyarakat UK praktikkan. Mungkin juga saya yang kurang tahu tempat2 di lain macam mana.


Buka pintu. Bila hendak masuk ke bangunan, jika ada sesiapa di dalamnya, atau yg turut hendak masuk dengan kita, pasti mereka bukakan pintu utk kita, dan benarkan kita masuk dulu dan berkata sambil tersenyum "After you".



TESCO berhampiran tempat tinggal.


Saya pernah suatu ketika pulang membeli belah barangan utk meneruskan hidup di TESCO. Beratnya, masyaAllah. Nak pergi lagi esok tak tau ada masa ke tak. Jadi beli saja banyak-banyak hari tu. Sesampainya di pintu masuk ke hall kediaman saya, ada seorang lelaki sedang menghisap rokok di luarnya, kerana dalam bangunan ada penggera asap. Melihatkan saya dari jauh sedang mengangkat barang di kedua-dua belah tangan, bingkas dia bangun dan menuju ke pintu. Oh, rupanya dia terlupa bawa kunci pintu tersebut, lalu dihentam saja tarik pintu tu sampai terbuka utk saya masuk. Haha. Sampai macam tu. Bukan muslim tu.


pintu yg telah dikopak. gambar hiasan.


Cheers/Thanks/Sorry. Ini ialah ucapan yg agak sering kedengaran dari mulut mereka, samada bila dengan kita org luar, mahupun sesama mereka sendiri. Ucapan ini lebih kurang macam terima kasihlah jika di Malaysia, tapi tak jugak sebab selalu digunakan bukan pada tempat yg terima kasih biasa digunakan. Contoh tadi, bila saya (agak terharu) dibukakan pintu utk masuk ke hall, saya ucapkan thanks padanya sambil tersenyum dan dia membalas "cheers mate".


Jalanraya. Di UK yang sejuk, orang ramai masih boleh opt utk berjalan kaki, lagipun ianya kan exercise. Hehe. di Malaysia, siapa nak berjalan, sebab selalunya panas. Semua mahu duduk dalam kereta, berhawa dingin setiap masa. Maka, sangat biasalah pemandangan orang-orang berjalan kaki dengan banyaknya di tepi-tepi jalan. Disebabkan itu, banyak jugalah zebra-crossing di mana-mana jalan. Kalau tak zebra-crossing pun, lampu isyarat utk pejalan kaki. Dan terharunya, bila kereta-kereta yg sedang dipandu nampak ada pejalan kaki di tepi jalan di zebra crossing, mereka akan berhenti utk berikan pejalan kaki tersebut laluan. Berhenti pulak tu sampai habis tu. Bukan takat gear 2 je. Yang hanya sekadar zebra-crossing pun diorang berhenti, apatah lagi jika ada lampu isyarat. zebra-crossing di Malaysia diletakkan di tempat-tempat yg memang ada lampu isyarat. Kalau letak di jalan biasa, mau nya orang nak patuh. Silap-silap ada yg hilang nyawa. Hehe.

Satu lagi, bila di lampu isyarat. Kuning sudah berhenti. Bukan kuning lagi mahu tambah laju.


zebra-crossing yg cool 


Taklah saya ceritakan semua ini pada pak Arab tadi, sekadar-kadar sajalah. Kemudia dia menjawab yg dia tak suka UK. Kenapa? masyarakatnya penjual-penjual terutamanya, suka menipu dalam perniagaan. Bila mahu menjual, mulut manis katanya. Selebihnya penerangannya saya tak ingat.


Saya tak percaya sangat. Kerana setakat online shopping, masuk ke shopping mall menggunakan beg sendiri, naik bas menggunakan tiket daysaver, semuanya seolah-olah masing-masing sangat boleh dipercayai antara satu sama lain. Sepanjang 9 bulan di UK, baru sekali ada pegawai atas bas memeriksa tiket daysaver yang digunakan adakah tiket yg dibeli pada hari tersebut. Sebab tu kawan saya selamba naik bas menggunakan buspass kepunyaan orang lain.


Nah kau sekali terkena masa percubaan menjual telefon bimbit di sebuah laman web yg pernah saya baca review yg tak elok baginya. Dah rugi £2**.




Dari permulaan entri sampailah huruf terakhir saya dalam perenggan di atas, telah ditulis lebih sebulan lepas. Sayangnya saya hanya simpan dalam draft tanpa mempublishkannya. Sekarang tahu apa?



Saya dah lupa apa yg saya nak ceritakan dalam entri ini. Saya nak tulis entri baru. Sekian.



.

No comments: