13 October 2009

ingatkan kat malaysia je!

kalau mahu measure umur seseorang, tanpa bertanyakan pada individu terbabit, apakah yg akan anda perhatikan?


raut muka?


janggut?


jerawat dan parut2nya?


kelakuan?





adik saya berumur 4 tahun pada 2009 ni. tarikh lahirnya cantik, 5 Mei 2005. maka, dlm IC, 050505-08-1201. ha. saya hafal. entah kenapa, badannya agak kecik, berbanding kanak2 lain yg sebaya dgnnya.



dia mmg byk ckp. sgt peramah. walaupun sering jugak merajuk dimarahi abg2 dan kakak2nya, tapi sifat periangnya mmg tak pernah berubah. kelakar. boleh tertawa satu isi rumah dgn telatahnya.


beratnya hanya lebih kurang 12 kg. kecik kan?


ini anak buah kawan saya.



umurnya baru setahun lebih pada 2009. masa saya first time nampak dia dulu, saya tanya pada kawan saya.


eh, dia ni brape tahun?


setahun lebih dah.


ha, besar giler???


manakan tidak. adik saya yg dah 4 tahun, lagi kecik dr anak buah kawan saya, Qayyum namanya, yg baru setahun lebih.


bila pergi ke rumah saudara, adik saya mulalah. sapa sana, sapa sini. salam makcik2, tanya itu, tanya ini, capai macam2. hmm. budak2.


eh, kecik2 lg dah pandai cakap..!


kata makcik2 melihatkan adik saya. padahal, umurnya dah 4 tahun. boleh masuk tadika tahun depan, 2010.


haritu, saya bawa die ke surau. beria2 sgt si budak kecik tu ajak ke surau dgn pelat budak keciknya yg tak reti sebut 's'.


solat isyak. kemudian bersalam2an. adik saya rajinla salam2an dgn pakcik2 di situ. seorang pakcik mengajukan soalan pada saya sambil menunjuk pada adik saya


anak ye?


diam sebentar.


oh, adik saya je tu.




peristiwa yg hampir sama, berulang. bila saya bawak adik 4 tahun tu ke masjid. bila bersalam2 dgn jemaah lain, adik saya turut salam. bila sorang pakcik ni salam adik saya, dia bertanya


anak ke ni?


saya tersenyum saja.


oh, adik saya.


pakcik tersebut terus membuat muka terkejut. tahu muka terkejut? mata dibulatkan, mulut di'o'kan, kening diangkatkan, dahi dikerutkan.


lagi teruk dari hari tu.





skrg dah masuk minggu ke 2 saya di University of Warwick, Coventry, UK. its coventry, not conventry.


saya punya bilik yg ok je. en suite. hallnya bernama arthur vick 1, bilik 108.


kebiasaan duduk di hall, kongsi kitchen. susah. terpaksa beli brg sendiri, span basuh pinggan, mangkuk, pinggan, dan sebagainya. span tu, kalau terlupa nak simpan balik, then later u find it has been used, just forget about it. entah dah bilas ape ntah span tu.


kitchen agak luas. di sebelahnya, ada ruang lepak. diorang suka la buat party kat situ. bila pagi esoknya, tu dia. bersepah2 dgn pinggan mangkuk tak basuh, salad kat sana, sini. kotak piza bersepah2. arghhh....


susah nak ckp dgn org putih. tak tangkap sgt kalau diorang ckp laju. then, bila tanya nama, kena mintak diorang spell their name.


haritu, saya masuk ke kitchen. mahu tengok barang2 sendiri.


beberapa org putih, sedang lepak di ruangan lepak tersebut. makan2, chitchat.


bila saya masuk, salah seorang tegur saya.


hi, tanya course, tanya itu ini. ape lg ntah.


then sampai la 1 soalan ni.


how old are u?


sebelum menjawab, saya terus terfikir,


oh, barangkali byk postgraduates sini, even, kat uni, biasa je kalau ada budak2 bukan sebaya, tapi batch yg sama. pendek kata, umur bukanlah penghalang utk berkawan di sini.


saya pun jawabla,


20. u?


yah, 20 too.


oh, sebaya aku jela. diorang amik A Level jugak la kot. berape A la agaknya keputusan diorang.


err..


sambungnya lagi





u look a bit older.




.

2 comments:

fatinafiqa said...

ya allah.
"ouch" gile la iman.haha

Iman said...

aku dah tua kot. huhuhuhu